Kim Aarts, adoptant van het graf van 2nd Lieutenant Edward Wallerstein

Toen ik via via hoorde dat je een graf kon adopteren op het Amerikaanse kerkhof had ik meteen van, dit moet ik doen. Eindelijk kon ik wat betekenen voor deze soldaten.

Waarom bij mij dit iets los maakt is eigenlijk het feit dat ik iets kan terug doen. Met de zin van een bedankje. Doormiddels van het leggen van een bloemetje en het regelmatig bezoeken van het graf.
Mensen van mijn generatie staan er vaak niet genoeg bij stil wat deze soldaten voor ons gedaan hebben. De meeste genoten nog van hun jonge levensjaren. Hadden allerlei hobby’s, zaten op school en voelde zich dan ook thuis in hun vaderland Amerika.
Maar toen moesten ze naar het verre Europa, gaan strijden tegen het nazi Duitsland.
Weg van hun vaderland Amerika, weg van hun vertrouwde plek.
Wat er toen gevraagd werd van deze mensen mogen we nooit vergeten.
Ze gingen hun leven wagen voor de Europeanen.

 

Het Amerikaanse kerkhof heeft bij mij altijd al iets speciaals gehad.
Onze basisschool in Margraten is vernoemd naar majoor-generaal Maurice B. Rose.
Met school werd er dan ook regelmatig een bezoekje gebracht aan het Amerikaanse Kerkhof. Hiermee werd je eigenlijk al geconfronteerd met het feit dat dit kerkhof een speciale betekenis heeft. Ook verhalen van buiten af trokken mijn aandacht.

Ongeveer drie jaar geleden adopteerde ik dan een graf op het Amerikaanse kerkhof in Margraten. Namelijk het graf van Second lieutenant Edward Wallerstein.

Edward Wallerstein werd op 18 maart 1923 in St.Louis Missouri geboren.
Voordat Edward in dienst trad werkte hij in de showbizz.
Ook was hij getrouwd met Rose Florence. Zij is overleden op 12 mei 2000.
Edward trad vanuit Missouri in dienst op 13 mei 1941.
Hij diende bij het 450Th Bomber Squadron, 322Nd Bomber Group. Zij waren in 1945 gestationeerd in Le Culot, ten zuiden van Brussel en vlogen vandaar uit naar Duitsland. Zijn positie was bombardier. Samen met 5 bemannigsleden maakte hij deel uit van de B26.
Maar op 23 februari 1945 kwam hij tragische aan zijn einde in Zulpich, Duitsland.
Het vliegtuig werd direct onder de cockpit geraakt. Waardoor de piloot de controle verloor en het in brand vloog. Hierbij stortte het vliegtuig neer op de snelweg rechts van het doel.